O competiție a avut loc pentru cea mai scumpă autostradă din istoria României • Opinia Buzău

O competiție a avut loc pentru cea mai scumpă autostradă din istoria României • Opinia Buzău

November 04, 2024

Conform relatărilor disponibile, consorțiul de constructori condus de compania turcă Makyol a câștigat contractul de construcție pentru cel mai scump segment de autostradă din România, tronsonul Meseș de pe Autostrada Transilvania, cu o valoare de 6,8 miliarde lei fără TVA. În ultimul timp, turcii au obținut numeroase contracte de infrastructură de mare anvergură. Lucrările de proiectare și execuție pentru segmentele Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău au fost atribuite consorțiului de companii turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS - Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS, pentru un total de 6,62 miliarde lei, fără TVA, a anunțat Cristian Pistol, directorul general al CNAIR. Makyol este cel de-al doilea cel mai mare antreprenor din sectorul construcțiilor din România. Compania este prezentă pe toate cele patru tronsoane ale secțiunii A13 Sibiu–Făgăraș, precum și în colaborare cu Nurol pe tronsonul 3 al Autostrăzii Moldova (A7), pe segmentul Spătaru–Buzău. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol colaborează cu Alsim Alarko la construcția primei secțiuni a Metroului M6 - Gara de Nord–Otopeni. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat de asemenea pe Facebook că a fost semnat cel mai mare contract de infrastructură rutieră din România, care cuprinde, de asemenea, segmentele Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău de 41 de kilometri și cel mai mare tunel din țară, tunelul Meseș, cu o lungime de 2,89 km: „Astăzi am semnat cel mai scump contract de infrastructură rutieră din România! Contractul în valoare de 6,62 miliarde lei (fără TVA) cuprinde și construcția tunelului Meseș (2,89 km), care va fi cel mai lung tunel dintre autostrăzile din România. Colaborarea companiilor turcești are un termen total de 78 de luni (18 luni pentru proiectare, 60 de luni pentru execuție) pentru construirea celor 41 km dintre segmentele Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău (Autostrada Transilvania). Pe acest tronson al autostrăzii A3 se vor construi și 65 de viaducte, poduri și treceri, cu o lungime totală de aproximativ 13 km. Procesul de semnare a contractului ar putea începe în cadrul Programului de Finanțare în 10 zile, dacă nu vor exista contestații”, a scris Grindeanu pe rețelele de socializare. Printre concurenții pentru „lotul Meseș” s-au numărat și UMB din Bacău și compania italiană WeBuild. Cu toate acestea, UMB a pierdut în fața turcilor de la Makyol, acesta fiind al doilea cel mai mare eșec pentru băcăuani în ultimii trei-patru ani, după ce au pierdut și pe segmentul 1 al drumului rapid Craiova-Pitești. Conform informațiilor publicate pe Forumul Asociației Pro Infrastructura, ofertele prezentate au fost următoarele: Makyol 6,626 miliarde lei, WeBuild 6,838 miliarde lei și UMB 7,479 miliarde lei, fără TVA. Segmentul de 41 de kilometri Meseș, situat între Poarta Sălajului și Nușfalău, reprezintă cel mai mare contract de construcție rutieră atribuit până acum. Este ultimul segment al Autostrăzii Transilvania (A3) care nu a fost încă contractat și include și tunelul Meseș de 3 km, cu un cost estimat între 7,4 și 8,8 miliarde lei. Conform contractului, construcția celor două segmente trebuie finalizată în 78 de luni, dintre care 18 luni dedicate proiectării și 60 de luni execuției. Tunelul Meseș, înregistrat ca cel mai lung tunel de autostradă din țară, are 2,89 km și cuprinde două secțiuni de tunel unidirecționale, cu o lungime totală de 5,78 km. În plus, proiectul include construirea a 65 de viaducte, poduri și treceri, cu o lungime totală de aproximativ 13 km. Viteza prevăzută pentru trafic în tunel este de 120 km/h. Licitația pentru segmentul Poarta Sălajului–Zalău–Nușfalău a fost deschisă pe 10 februarie 2023, iar până la sfârșitul lunii august au fost depuse șapte oferte. Printre acestea s-au numărat UMB, împreună cu compania bosniacă EuroAsfalt, WeBuild și cinci antreprenori turci: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol–Ozaltin și Tekfen. Ictaș și Tekfen nu au dezvăluit contracte la CNAIR, în timp ce Mapa, împreună cu Cengiz, a început deja lucrările pregătitoare pentru segmentul 2 dintre Boița și Cornetu pe A1 între Sibiu și Pitești.
ACHIZIȚIONAREA VINIETEI PENTRU AUTOSTRADA DIN ROMÂNIA