Tronsonul de autostradă de unsprezece kilometri care ocolește orașul Focșani a fost inaugurat pe 7 noiembrie, exact la doi ani după începutul construcției. Această porțiune de drum va funcționa, de asemenea, ca un inel ocolitor în jurul localității. Această mică parte de autostradă face parte din proiectul A7, care în mod planificat conectează centrul țării, de la Ploiești până la granița cu Ucraina, până la Siret. Deși lucrările sunt deja în desfășurare pe mai multe secțiuni ale A7, în total aproximativ 300 de kilometri (între Ploiești și Pașcani), construcția pe porțiunea Pașcani-Siret care asigură conectarea la granița ucraineană nu a început încă. Tronsonul de drum dintre Pașcani și Suceava este în prezent în faza de licitație, în timp ce pe porțiunea de 55 de kilometri dintre Suceava și Siret nu sunt încă finalizate studiile de fezabilitate. Dificultăți similare sunt întâmpinate și în partea de sud a țării, unde ar trebui realizată conexiunea pe traseul de drum între Giurgiu (granița spre Bulgaria) și București, pentru a conecta la A7. Având în vedere toate acestea, șoferii mai au de așteptat pentru un drum rapid care să ducă de la granița ucraineană până la granița cu Bulgaria și mai departe spre Polonia și Grecia. Starea lucrărilor la autostrada A7 Pe anumite tronsoane ale autostrăzii A7, deja din 2020 este dat în folosință 16 kilometri ca parte a centurii Bacău. După deschiderea celui mai recent tronson de 11 kilometri, cunoscut și sub numele de "cocoșul din Focșani", se așteaptă să fie inaugurați alți 33 de kilometri în jurul Buzăului, spre Râmnicu Sărat, până pe 17 noiembrie. În plus, până la sfârșitul anului, și tronsonul de 36 de kilometri între Focșani și Râmnicu Sărat va fi finalizat, promite ministrul transporturilor Sorin Grindeanu. El a vizitat șantierele de construcție împreună cu premierul Marcel Ciolacu, cu o zi înaintea inaugurării, în timpul campaniei electorale. În decembrie, un nou tronson de aproape 50 de kilometri va fi dat în folosință pe autostrada A7 între Ploiești și Pietroasele. De la începutul anului, șoferii vor putea circula pe un total de aproximativ 130 de kilometri, dacă promisiunile se vor îndeplini. Aceasta ar include tronsoanele Focșani-Buzău și Ploiești-Pietroasele, completând centura deja funcțională din Bacău. Autoritățile sunt optimiste că termenele pot fi respectate, mai ales că până la sfârșitul anului, multe investiții vor fi finalizate. În perioada de toamnă se vorbește întotdeauna despre cât de mult se va reuși deschiderea traficului pentru a îmbunătăți bilanțul performanței anului anterior, lucrările accelerându-se.
Tronsonul dintre Focșani și Pașcani, precum și tronsonul numărul 3 dintre Buzău și Focșani vor fi finalizate până în 2026, când va fi încheiat Planul Național de Redresare și Reziliență. A7 se întinde de la Ploiești până la Pașcani: costând un total de 6,7 miliarde de euro, din care 1,9 miliarde sunt asigurate de Planul de Reziliență. Tot este necesar pentru finalizarea construcțiilor în următorii doi ani. Extinderi către Ucraina și Bulgaria Scopul nostru este de a duce autostrada până la granița cu Ucraina, la Siret – a declarat Grindeanu pe 6 noiembrie. Declarația ministrului subliniază o problemă sensibilă: extinderea autostrăzii A7 în dreptul graniței cu Ucraina (nord) și Bulgaria (sud). Tronsonul Pașcani-Suceava-Siret, planificat inițial ca parte a A7, este în urmă față de planuri, deoarece Planul de Reziliență nu finanțează această parte, astfel nu există presiune pentru finalizarea până în 2026. Întârzieri similare sunt întâmpinate la celălalt capăt al țării, de la București spre Giurgiu, unde se află proiectul de extindere a A7. Planul de Master pentru Transporturi al României, care funcționează între 2021 și 2030 și constituie baza pentru toate proiectele majore de infrastructură, asignează obiective strategice coridoarelor de transport. Conform documentului de dezvoltare, proiectele actuale includ continuarea A7 cu drumul rapid Pașcani-Suceava (62 km) și Suceava-Siret (55 km). La celălalt capăt, lângă Ploiești, A7 se conectează la A3, care deja asigură legătura între București și Ploiești. Din această capitală, deja există un drum rapid spre Giurgiu. Astfel, se crează al doilea coridor strategic ca importanță în România între Giurgiu-București-Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret. „Acesta asigură conexiunea spre sud cu Bulgaria, prin punctul de trecere Giurgiu, și spre nord cu Ucraina, prin punctul de trecere Siret” – confirmă Planul de Master. Drumurile planificate nu sunt doar de importanță strategică în lumina situației geopolitice actuale, ci și din perspectiva dezvoltării economice, având un rol crucial. „Moldova să nu fie doar un traseu de tranzit, ci un loc de producție și export de produse și mărfuri pe acest coridor care ocolește Carpații, către Ucraina, Moldova și eventual Polonia” – spune vice-ministrul.
Planul de Master pentru Transporturi prioritizează principalele căi de transport Pașcani-Suceava, Suceava-Siret și București-Giurgiu. Toate acestea fac parte din Rețeaua Trans-Europeană de Transport, însă în prezent există mai mult la nivel teoretic. Cu excepția tronsonului Pașcani-Suceava, care este în faza de licitație, însă construcția nu a început încă. Procedurile de achiziție continuă Unul dintre cele mai avansate tronsoane ale autostrăzii A7 este cel între Pașcani și Suceava (62 km). Primul tronson de 33 km, care se întinde între Pașcani și Roșcani, a fost deja finalizat. Până la sfârșitul anului va fi selectat constructorul pentru tronsonul respectiv. A fost lansată licitația pentru celălalt tronson, care se conectează de la intersecția DN 29 la aeroportul din Suceava (29 km). În schimb, pe drumul rapid Suceava-Siret, examinarea conceptului de bază este încă în curs. Semnarea contractului se datează în 2020, dar implementarea s-a extins până în 2025. „Cred că în 3-4 luni vor fi finalizate conceptele de bază, după care putem continua cu aprobarea și procedurile de achiziție” – a spus Scrioșteanu. În cazul drumului rapid între București și Giurgiu, lucrările au întârziat. Anul acesta a început procedura de achiziție pentru conceptul de bază, al cărui termen-limită de depunere este 9 decembrie. Valoarea totală a contractului se apropie de 9 milioane de euro și va dura 18 luni. Doar după finalizarea conceptului de bază va putea începe procedura de achiziție pentru proiectarea și execuția drumului. Noul drum de transport, care depășește 50 de kilometri, este supus examinării pe trei variante de traseu. La capătul acestui traseu, la granița cu Bulgaria, se va examina posibilitatea conexiunii cu noul pod Giurgiu-Ruse, Podul Prieteniei 2, pentru care România a obținut sprijin european. Legat de conectarea la București, ar putea apărea dificultăți în determinarea locului potrivit de conectare. Prima opțiune ar fi un traseu paralel cu autostrada Ploiești-A3 și de acolo cu A7. Alte două opțiuni sugerează trecerea de frontieră Giurgiu-Ruse spre autostrada A1 din București, situată la vest de capitală, suprapunându-se cu alt drum care este încă în fază de proiect, București-Alexandria. O nouă țintă accesibilă de la A1 ar oferi un traseu mai bun, astfel încât șoferii veniți din Bulgaria să treacă mai ușor prin Nădlac spre vest. De la intersecția cu A1, coridorul Moldova trece prin șoseaua centură A0 din București și se conectează la Ploiești A3, apoi A7. Dincolo de toate acestea, Scrioșteanu vorbește, de asemenea, despre construirea unei a doua zone de autostradă în jurul capitalei, care va ajuta să extindă conexiunile. "Trebuie să avem o viziune pe termen mediu și lung" – argumentează el.