Tronsonul de autostradă de unsprezece kilometri care ocolește orașul Focșani a fost dat în folosință pe 7 noiembrie, exact la doi ani după începerea construcției. Această porțiune de drum va funcționa de asemenea ca un inel de centură în jurul localității. Acest mic segment de autostradă face parte din proiectul A7, care este conceput pentru a lega centrul țării, de la Ploiești până la granița cu Ucraina, până la Siret. Deși în mai multe tronsoane ale A7, pe o lungime totală de aproximativ 300 de kilometri, lucrările sunt deja în desfășurare (între Ploiești și Pașcani), construcția nu a început încă în zona de legătură cu frontiera ucraineană, între Pașcani și Siret. Traseul dintre Pașcani și Suceava este în faza de licitație, în timp ce pe segmentul Suceava-Siret, cu o lungime de 55 de kilometri, studiile de fezabilitate nu sunt încă finalizate. Dificultăți similare sunt întâmpinate și în partea de sud a țării, unde trebuie realizată conexiunea între tronsonul rutier Giurgiu (frontiera spre Bulgaria) și București, pentru a se lega de A7. Având în vedere toate acestea, șoferii mai au de așteptat pentru o autostradă de mare viteză care să conducă de la frontiera ucraineană la cea bulgară, și apoi mai departe spre Polonia și Grecia. Stadiul lucrărilor la autostrada A7 Pe unele tronsoane ale autostrăzii A7, încă din 2020 sunt deja în folosință 16 kilometri ca parte a inelului de centură al Bacăului. Cel mai recent tronson de 11 kilometri, cunoscut și sub numele de „Cocoașa Focșaniului”, este așteptat să fie deschis la final de an, iar un alt segment de 33 de kilometri va fi dat în folosință lângă Buzău, spre Râmnicu Sărat, până pe 17 noiembrie. În plus, până la sfârșitul anului va fi finalizat și tronsonul de 36 de kilometri dintre Focșani și Râmnicu-Sărat, promite ministrul transporturilor Sorin Grindeanu. A vizitat lăcașurile de construcție alături de premierul Marcel Ciolacu cu o zi înainte de inaugurare, în plină campanie electorală. În decembrie, un nou tronson aproximativ de 50 de kilometri va fi dat în folosință pe autostrada A7 între Ploiești și Pietroasele. De la începutul anului, șoferii vor putea circula pe aproximativ 130 de kilometri, dacă promisiunile vor fi respectate. Acest lucru ar include sectoarele Focșani-Buzău și Ploiești-Pietroasele, completând inelul de centură Bacău deja în funcțiune. Autoritățile sunt optimiste că termenele pot fi respectate, mai ales având în vedere faptul că până la sfârșitul anului multe investiții vor fi finalizate. În perioada de toamnă se vorbește întotdeauna despre cât de mult se poate deschide circulației pentru a îmbunătăți bilanțul performanței anului anterior.
Tronsonul dintre Focșani și Pașcani, precum și tronsonul 3 dintre Buzău și Focșani, vor fi finalizate până în 2026, când se încheie Planul Național de Redresare și Reziliență. Autostrada A7 se întinde de la Ploiești până la Pașcani: costul total este de 6,7 miliarde de euro, dintre care 1,9 miliarde sunt acoperite de planul de reziliență. Este necesar ca toate lucrările să fie finalizate în termen de doi ani. Extinderi către Ucraina și Bulgaria Ne propunem să conducem autostrada până la granița cu Ucraina, până la Siret - a declarat Grindeanu pe 6 noiembrie. Declarația ministrului scoate în evidență o problemă sensibilă: extinderea autostrăzii A7 către granița cu Ucraina (nord) și Bulgaria (sud). Segmentul Pașcani-Suceava-Siret, planificat inițial ca parte a A7, este în întârziere față de planuri, deoarece planul de reziliență nu finanțează această parte, deci nu există presiune pentru finalizarea ei până în 2026. Întârzieri similare sunt întâmpinate la celălalt capăt al țării, de la București spre Giurgiu, unde este planificată extinderea A7. Masterplanul de transport al României, care acționează între 2021 și 2030 și constituie baza tuturor marilor proiecte de infrastructură, alocă obiective strategice coridoarelor de transport. Conform documentului de dezvoltare, A7 ar urma să continue cu drumul de mare viteză Pașcani-Suceava (62 km) și Suceava-Siret (55 km), ca parte din planurile actuale. La celălalt capăt, în apropiere de Ploiești, A7 se leagă de A3, care deja asigură conexiunea între București și Ploiești. Din acest oraș de la capătul opus, Giurgiu există deja un drum de mare viteză. Astfel, va fi creat al doilea cel mai important coridor strategic din România între Giurgiu-București-Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret. „Acesta va asigura conexiunea cu Bulgaria la sud, prin punctul de frontieră Giurgiu, și respectiv cu Ucraina la nord, prin punctul de trecere Siret” – confirmă masterplanul. Drumurile proiectate nu sunt importante doar în lumina actualei situații geopolitice, ci joacă de asemenea un rol cheie în dezvoltarea economică.„Moldova să nu fie doar un coridor de trecere, ci și un loc de producție de bunuri și mărfuri, care ar putea fi exportate pe acest coridor ce ocolește Carpații, către Ucraina, Moldova și eventual Polonia” – spune secretarul de stat.
Masterplanul de transport acordă prioritate principalelor rute de transport Pașcani-Suceava, Suceava-Siret și București-Giurgiu. Acestea fac parte din Rețeaua Trans-Europeană de Transport, dar în prezent există mai mult la nivel teoretic. Cu excepția tronsonului Pașcani-Suceava, care deși rezultatul unor licitații este, construcția nu a început încă. Procedurile de achiziție publică continuă Unul dintre cele mai avansate tronsoane ale autostrăzii A7 este cel dintre Pașcani și Suceava (62 km). Primul segment de 33 km, care se întinde între Pașcani și Roșcani, a fost deja finalizat. Până la sfârșitul anului, va fi selectat constructorul pentru acest segment. Licitația a fost lansată pentru celălalt segment, care se conectează cu Aeroportul Suceava de la intersecția DN 29 (29 km). În contrast, drumul de mare viteză Suceava-Siret este încă în proces de evaluare a conceptului de bază. Contractul a fost datat pentru 2020, dar implementarea s-a extins până în 2025. „Consider că în 3-4 luni vor fi finalizate conceptele de bază, după care putem continua cu aprobarea și procedurile de achiziție publică”- a declarat Scrioșteanu. În ceea ce privește drumul de mare viteză dintre București - Giurgiu, lucrările au întârziat. Anul acesta a început procesul de achiziție publică pentru conceptul de bază, termenul de depunere fiind 9 decembrie. Valoarea totală a contractului depășește 9 milioane de euro și durează 18 luni. Doar după finalizarea conceptului de bază poate începe procedura de achiziție pentru proiectarea și realizarea drumului. Noua cale de transport, care depășește 50 de kilometri în lungime, sunt studiate trei variante de traseu. La capătul acestui traseu, la granița cu Bulgaria, se examinează posibilitatea de conectare cu noul pod Giurgiu-Ruse, podul Prieteniei 2, la care România a obținut sprijin de la UE. În ceea ce privește conectarea la București, dificultăți apar în determinarea locului de interconexiune. Prima opțiune este de a lega autostrada B5 paralelă cu Giurgiu-Budapesta de inelul de centură A0 la Ploiești-A3 și de acolo cu A7. Celelalte două opțiuni sunt ca punctul de trecere Giurgiu-Ruse să se conecteze la autostrada A1 din București, situată la vest de capitală, și să se suprapună cu un alt drum proiectant cu București-Alexandria, care se află încă în faza de proiect. Noua cale spre A1 asigură un mai bun traseu pentru trafic, deoarece șoferii vin mai ușor dinspre Bulgaria, trecând pe la Nădlac spre vest. De la intersecția A1, coridorul Moldovei traversează șoseaua A0, inelul de centură al Bucureștiului, și se conectează la Ploiești pe A3 și apoi pe A7. Pe lângă acestea, Scrioșteanu menționează și planurile unui al doilea inel de autostradă în jurul capitalei, pentru a extinde conexiunile. "Trebuie să avem o viziune pe termen mediu și lung" – argumentează.